Què és el Merchandinsing?
Concepte anglosaxó format per “ merchandise” – mercaderia – i “ing” – terminació que significa acció. És a dir, mercaderia en acció
És una de moltes estratègies comercials de màrqueting per aconseguir més vendes, millorar la relació amb els clients i aconseguir millor imatge del nostre establiment i web.
Dins aquest concepte s'engloben tècniques de comercialització per tal d'influir en la decisió de compra del consumidor, com ara: ofertes especials, exhibicions, productes promocionals, productes de mostra, etc.
El marxandatge pot passar en tres espais:
- Dins el punt de venda: organització de productes, disposició, accessibilitat, visibilitat. Exemple la capçalera d'una prestatgeria en un supermercat als ítems al costat de caixes registradores.

Imatge de Steve Buissinne a Pixabay
-
Fora del punt de venda: Aquí és on estem els consumidors el major temps. És on el marxandatge ha de ser més efectiu. Tenim exemples clars quan es parla d‟un producte determinat en una sèrie, quan veiem la imatge d‟una marca en un suport, etc.
- A l'ambient virtual, és a dir, a RRSS i pàgines webs. Aquest últim està agafant gran auge d'acord amb tendències de mercat actual. Exemple: Les webs han d'estar ben estructurades, atractives visualment i eficients.
Independentment d'on estigui ubicat el marxandatge, hi ha quatre tipus per aplicar segons millor s'ajusti:
-
Marxandatge promocional: És aquella estratègia que impacta directament el client a través d'un objecte. Aquí es fan servir regals personalitzats, l'impacte és més directe i ajuden a tenir un millor record de la marca.
Ho solem trobar en esdeveniments, fires i en utensilis que utilitzem diàriament.

Els avantatges del marxandatge promocional són:- Impacten de forma directa al client
- Generen record de marca
- Permeten promocionar productes menys vendibles
- Et fan destacar per sobre de la competència
- Pots utilitzar el regal cada dia
-
Marxandatge visual. Consisteix a destacar un producte visualment sobre els altres. Per exemple, la disposició d'alguns articles a una gran superfície.
Hi ha diverses tècniques d'ubicació espacial, alçada, hot spot, etc
Les vendes d'aquest tipus de marxandatge visual- No és una estratègia intrusiva
- Persuadeix el client en el moment de compra
-
Marxandatge digital: Es tracta d'optimitzar al màxim la pàgina web de productes per augmentar les vendes. Posar-los de manera atractiva perquè l'usuari tingui una experiència satisfactòria.
Els avantatges del marxandatge digital:- Es poden mesurar resultats
- No suposa un cost elevat
-
Marxandatge Omnicanal: Combina els tres tipus anteriors. Es tracta de generar una experiència completa al client. És on s'estan dirigint els grans establiments. Proporcionar una experiència física i provocar una conversió en línia.
Les vendes del marxandatge omnicanal- Té un alt percentatge de conversió
- Comprèn tots els canals que utilitza el nostre client
- Es poden mesurar els resultats
Cada cop hi ha més consciència de l'economia circular, reciclatge i sostenibilitat. Per tant, per a les empreses a més d'utilitzar aquest tipus de tècniques per arribar al client, disposarà d'un valor afegit amb la utilització d'articles i tècniques que comportin més sostenibilitat i orientació cap als ODS i l'agenda 2030
